Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-P-OP24PZ-SD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka zachowań ryzykownych młodzieży z metodyką |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań ryzykownych, ich uwarunkowań, rodzajów oraz specyfiki (K_W01); W02 - Student zna organiczne, psychologiczne i socjologiczne teorie wyjaśniające powstawanie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Rozumie istotę zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz ich znaczenie dla dysfunkcjonalności rozwoju. Potrafi zdefiniować pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych oraz zachowań konwencjonalnych (K_W11); U01 - Student posiada umiejętność adekwatnego doboru technik i narzędzi diagnostycznych oraz potrafi przeprowadzić za ich pomocą diagnozę wybranych zachowań ryzykownych w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi także diagnozować indywidualne oraz środowiskowe (zwłaszcza rodzinne, szkolne i rówieśnicze) czynniki ryzyka zachowań ryzykownych oraz czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem tych zachowań (K_U07); U02 - Student w oparciu o znajomość sprawdzonych strategii profilaktycznych potrafi zaprojektować działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupach dzieci i młodzieży. Wykazuje się umiejętnością opracowania projektu autorskiego scenariusza zajęć profilaktycznych lub scenariusza kampanii społecznej adresowanych/adresowanej do grupy młodzieży. Potrafi również zaproponować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań. Identyfikuje prawidłowo obecność dziecka na określonej indywidualnej ścieżce ryzyka rozwoju i dobiera właściwe działania profilaktyczne zapobiegające jej powstawaniu lub dalszemu rozwojowi (K_U09); - K01 - Student jest przygotowany do podjęcia metody interwencji profilaktycznej w szkole. Wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z rodzicami/opiekunami, wychowawcami, nauczycielami wychowanków/podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych, profilaktycznych i socjoterapeutycznych oraz z osobami uczestniczącymi w pracy zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi również podejmować działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, prowadzić konfrontację oraz udzielać wsparcia (K_K07). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnoza warunków rozwoju w rodzinie; Opieka nad dzieckiem i rodziną z metodyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym zajęć jest opanowanie przez studentów umiejętności dokonania diagnozy zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży oraz zapoznanie ich z wybranymi programami środowiskowymi i kampaniami profilaktycznymi rekomendowanymi przez PARPA, MENiS, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Studenci nabywają metodyczne podstawy opracowania scenariuszy zajęć profilaktycznych i projektowania kampanii profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży oraz w ich środowisku lokalnym. Wiedza - Student: -ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań ryzykownych, ich uwarunkowań, rodzajów, specyfiki - W01 (K_W01); - zna organiczne, psychologiczne i socjologiczne teorie wyjaśniające powstawanie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Rozumie istotę zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz ich znaczenie dla dysfunkcjonalności rozwoju. Potrafi zdefiniować pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych oraz zachowań konwencjonalnych - W02 (K_W11). Umiejętności - Student: - posiada umiejętność adekwatnego doboru technik i narzędzi diagnostycznych oraz diagnozowania za ich pomocą wybranych zachowań ryzykownych w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi diagnozować indywidualne oraz środowiskowe (zwłaszcza rodzinne, szkolne i rówieśnicze) czynniki ryzyka zachowań ryzykownych oraz czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem tych zachowań - U01(K_U07); - w oparciu o znajomość sprawdzonych strategii profilaktycznych potrafi zaprojektować działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi zaprojektować scenariusz zajęć profilaktycznych, scenariusz kampanii społecznej. Potrafi również zaproponować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązania i przewidywać skutki planowanych działań. Identyfikuje prawidłowo obecność dziecka na określonej indywidualnej ścieżce ryzyka rozwoju i dobiera właściwe działania profilaktyczne zapobiegające jej powstawaniu lub dalszemu rozwojowi- U02 (K_U09). Kompetencje - Student: - jest przygotowany do podjęcia metody interwencji profilaktycznej w szkole. Wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z rodzicami/opiekunami, wychowawcami, nauczycielami wychowanków/podopiecznych placówek opiekuńczych, oraz z osobami uczestniczącymi w pracy zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi również podejmować działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, prowadzić konfrontację oraz udzielać wsparcia - K02 (K_K07). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnoza warunków rozwoju w rodzinie; Opieka nad dzieckiem i rodziną z metodyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Kinga Dziewiątkowska-Kozłowska, Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym zajęć jest opanowanie przez studentów umiejętności dokonania diagnozy zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży oraz zapoznanie ich z wybranymi programami środowiskowymi i kampaniami profilaktycznymi rekomendowanymi przez PARPA, MENiS, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Studenci nabywają metodyczne podstawy opracowania scenariuszy zajęć profilaktycznych i projektowania kampanii profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży oraz w ich środowisku lokalnym. Wiedza - Student: -ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań ryzykownych, ich uwarunkowań, rodzajów, specyfiki - W01 (K_W01); - zna organiczne, psychologiczne i socjologiczne teorie wyjaśniające powstawanie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Rozumie istotę zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz ich znaczenie dla dysfunkcjonalności rozwoju. Potrafi zdefiniować pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych oraz zachowań konwencjonalnych - W02 (K_W11). Umiejętności - Student: - posiada umiejętność adekwatnego doboru technik i narzędzi diagnostycznych oraz diagnozowania za ich pomocą wybranych zachowań ryzykownych w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi diagnozować indywidualne oraz środowiskowe (zwłaszcza rodzinne, szkolne i rówieśnicze) czynniki ryzyka zachowań ryzykownych oraz czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem tych zachowań - U01(K_U07); - w oparciu o znajomość sprawdzonych strategii profilaktycznych potrafi zaprojektować działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi zaprojektować scenariusz zajęć profilaktycznych, scenariusz kampanii społecznej. Potrafi również zaproponować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązania i przewidywać skutki planowanych działań. Identyfikuje prawidłowo obecność dziecka na określonej indywidualnej ścieżce ryzyka rozwoju i dobiera właściwe działania profilaktyczne zapobiegające jej powstawaniu lub dalszemu rozwojowi- U02 (K_U09). Kompetencje - Student: - jest przygotowany do podjęcia metody interwencji profilaktycznej w szkole. Wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z rodzicami/opiekunami, wychowawcami, nauczycielami wychowanków/podopiecznych placówek opiekuńczych, oraz z osobami uczestniczącymi w pracy zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi również podejmować działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, prowadzić konfrontację oraz udzielać wsparcia - K02 (K_K07). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnoza warunków rozwoju w rodzinie; Opieka nad dzieckiem i rodziną z metodyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym zajęć jest opanowanie przez studentów umiejętności dokonania diagnozy zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży oraz zapoznanie ich z wybranymi programami środowiskowymi i kampaniami profilaktycznymi rekomendowanymi przez PARPA, MENiS, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Studenci nabywają metodyczne podstawy opracowania scenariuszy zajęć profilaktycznych i projektowania kampanii profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży oraz w ich środowisku lokalnym. Wiedza - Student: -ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań ryzykownych, ich uwarunkowań, rodzajów, specyfiki - W01 (K_W01); - zna organiczne, psychologiczne i socjologiczne teorie wyjaśniające powstawanie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Rozumie istotę zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz ich znaczenie dla dysfunkcjonalności rozwoju. Potrafi zdefiniować pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych oraz zachowań konwencjonalnych - W02 (K_W11). Umiejętności - Student: - posiada umiejętność adekwatnego doboru technik i narzędzi diagnostycznych oraz diagnozowania za ich pomocą wybranych zachowań ryzykownych w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi diagnozować indywidualne oraz środowiskowe (zwłaszcza rodzinne, szkolne i rówieśnicze) czynniki ryzyka zachowań ryzykownych oraz czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem tych zachowań - U01(K_U07); - w oparciu o znajomość sprawdzonych strategii profilaktycznych potrafi zaprojektować działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi zaprojektować scenariusz zajęć profilaktycznych, scenariusz kampanii społecznej. Potrafi również zaproponować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązania i przewidywać skutki planowanych działań. Identyfikuje prawidłowo obecność dziecka na określonej indywidualnej ścieżce ryzyka rozwoju i dobiera właściwe działania profilaktyczne zapobiegające jej powstawaniu lub dalszemu rozwojowi- U02 (K_U09). Kompetencje - Student: - jest przygotowany do podjęcia metody interwencji profilaktycznej w szkole. Wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z rodzicami/opiekunami, wychowawcami, nauczycielami wychowanków/podopiecznych placówek opiekuńczych, oraz z osobami uczestniczącymi w pracy zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi również podejmować działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, prowadzić konfrontację oraz udzielać wsparcia - K02 (K_K07). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnoza warunków rozwoju w rodzinie; Opieka nad dzieckiem i rodziną z metodyką |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Kinga Dziewiątkowska-Kozłowska, Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Celem głównym zajęć jest opanowanie przez studentów umiejętności dokonania diagnozy zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży oraz zapoznanie ich z wybranymi programami środowiskowymi i kampaniami profilaktycznymi rekomendowanymi przez PARPA, MENiS, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Studenci nabywają metodyczne podstawy opracowania scenariuszy zajęć profilaktycznych i projektowania kampanii profilaktycznych w grupach dzieci i młodzieży oraz w ich środowisku lokalnym. Wiedza - Student: -ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań ryzykownych, ich uwarunkowań, rodzajów, specyfiki - W01 (K_W01); - zna organiczne, psychologiczne i socjologiczne teorie wyjaśniające powstawanie zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Rozumie istotę zaburzeń internalizacyjnych i eksternalizacyjnych oraz ich znaczenie dla dysfunkcjonalności rozwoju. Potrafi zdefiniować pojęcie zachowań problemowych, ryzykownych oraz zachowań konwencjonalnych - W02 (K_W11). Umiejętności - Student: - posiada umiejętność adekwatnego doboru technik i narzędzi diagnostycznych oraz diagnozowania za ich pomocą wybranych zachowań ryzykownych w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi diagnozować indywidualne oraz środowiskowe (zwłaszcza rodzinne, szkolne i rówieśnicze) czynniki ryzyka zachowań ryzykownych oraz czynniki chroniące dzieci i młodzież przed podejmowaniem tych zachowań - U01(K_U07); - w oparciu o znajomość sprawdzonych strategii profilaktycznych potrafi zaprojektować działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie zachowaniom ryzykownym w grupach dzieci i młodzieży. Potrafi zaprojektować scenariusz zajęć profilaktycznych, scenariusz kampanii społecznej. Potrafi również zaproponować rozwiązania konkretnych problemów wychowawczych i prognozować przebieg ich rozwiązania i przewidywać skutki planowanych działań. Identyfikuje prawidłowo obecność dziecka na określonej indywidualnej ścieżce ryzyka rozwoju i dobiera właściwe działania profilaktyczne zapobiegające jej powstawaniu lub dalszemu rozwojowi- U02 (K_U09). Kompetencje - Student: - jest przygotowany do podjęcia metody interwencji profilaktycznej w szkole. Wykazuje gotowość do komunikowania się i współpracy z rodzicami/opiekunami, wychowawcami, nauczycielami wychowanków/podopiecznych placówek opiekuńczych, oraz z osobami uczestniczącymi w pracy zespołów interdyscyplinarnych. Potrafi również podejmować działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, prowadzić konfrontację oraz udzielać wsparcia - K02 (K_K07). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnoza warunków rozwoju w rodzinie; Opieka nad dzieckiem i rodziną z metodyką |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 30 godzin laboratoriów + 45 pracy własnej studenta = 90 godzin = 6 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: Metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się) oraz pracę ze źródłami, studiowanie literatury, omawianych na wykładach zagadnień i przygotowanie się do egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.