Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-P12DPE-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka pedagogiczna
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 1 rok, 2 sem., pedagogika [SP]
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Deptuła
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Maria Deptuła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Blanka Poćwiardowska
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Blanka Poćwiardowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Blanka Poćwiardowska
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Blanka Poćwiardowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Blanka Poćwiardowska
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Blanka Poćwiardowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Bilans pracy studenta:

30h pracy w kontakcie z osobami prowadzącymi, 45h na wykonane zadań na zaliczenie konwersatoriów, przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Nikel
Prowadzący grup: Marta Nikel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Bilans pracy studenta:

30h pracy w kontakcie z osobami prowadzącymi, 45h na wykonane zadań na zaliczenie konwersatoriów, przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Nikel
Prowadzący grup: Marta Nikel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W-1: Student posiada podstawową wiedzę o specyficznych i niespecyficznych warunkach rozwoju psychospołecznego dziecka w wieku przedszkolnym i uczniów w szkole podstawowej oraz sposobach ich diagnozowania w wybranych środowiskach życia: w rodzinie, przedszkolu i szkole [K_W10]

W-2: Student zna etapy projektowania postępowania diagnostycznego, potrafi zaprojektować i dobrać gotowe narzędzia badawcze z puli prezentowanej na wykładach/ konwersatoriach oraz dostępnej w literaturze obowiązkowej w celu diagnozowania warunków i wybranych efektów rozwoju psychospołecznego dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej [K_W12]

W-3: Student zna zasady etyczne, których trzeba przestrzegać w badaniach diagnostycznych, zwłaszcza w badaniach z udziałem dzieci. [K_W19]

U-1 Student potrafi opracować wskaźniki do oceny specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju dzieci w przedszkolu i w klasach I-III lub IV-VIII oraz zastosować je w schedule obserwacyjnej i w pytaniach do wywiadu. K_U01]

U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne korzystając z gotowych narzędzi badawczych prezentowanych na wykładach / konwersatoriach i wskazanej literaturze obowiązkowej w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. [K_U03]

U-3: Student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy na temat możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie:

- opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem w czasie zabawy lub wykonywania zadań szkolnych;

- relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja)

biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w typowych środowiskach wychowawczych – rodzinie, przedszkolu, szkole - odwołując się do wiedzy prezentowanej na wykładach / konwersatoriach oraz zawartej w literaturze obowiązkowej [K_U15]

K-1: Student potrafi podać przykłady respektowania zasad etycznych, których trzeba przestrzegać w badaniach z udziałem dzieci / dorosłych w trakcie ich projektowania, zbierania danych, opracowywania wyników i formułowania wniosków. [K_K04]

K-2: Student przygotowuje się na zajęcia, czyta zadaną literaturę, rozwiązuje problemy wskazane przez prowadzącego zajęcia i samodzielnie odkryte, wykonuje zlecone zadania w trakcie zajęć i poza nimi [K_K08]


Bilans pracy studenta:

30h pracy w kontakcie z osobami prowadzącymi, 45h na wykonane zadań na zaliczenie konwersatoriów, przygotowanie do kolokwium i egzaminu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)