Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Część IV Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-POP12DWP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Część IV Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej
Jednostka: Kolegium II
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Junik
Prowadzący grup: Wioletta Junik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02];

W02 - Student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07];

W03 - Student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10];

U01 - Student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03];

U02 - Student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03];

U03 - Student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04];

K01 – Student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13];

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pisarska
Prowadzący grup: Agnieszka Pisarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01- student posiada wiedzę na temat rozpowszechnienia wśród młodzieży, zwłaszcza z grup podwyższonego ryzyka, problemów internalizacyjnych (zaburzenia lękowe, depresyjne i inne problemy zdrowia psychicznego) oraz eksternalizacyjnych (używane substancji psychoaktywnych, stosownie przemocy, wykroczenia wobec prawa) [K-W02];

W02 – student posiada wiedzę na temat metod i narzędzi pomiaru rozpowszechnienia problemów internalizacyjnych i eksternalizacyjnych wśród młodzieży z grup ryzyka [K-W02];

W03 - student posiada wiedzę o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) oraz międzynarodowych standardach jakości w profilaktyce, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele badań diagnostycznych wśród młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzin [K-W02];

W04 - student posiada wiedzę na temat indywidualnych i środowiskowych (tj. rodzinnych, szkolnych, makrospołecznych) czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z problemami internalizacyjnymi i eksternalizacyjnymi młodzieży oraz interakcjach pomiędzy tymi czynnikami [K-W07];

W05 - Student zna wybrane podejścia teoretyczne (np. teorie społecznego uczenia, koncepcja rezyliencji) oraz modele (np. triadyczny model procesów rodzinnych) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania problemów eksternalizacyjnych i internalizacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie. [K_W10];

U01 - Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w oparciu o wybrane podejścia teoretyczne, wiedzę o czynnikach ryzyka, czynnikach chroniących oraz czynnikach podatności w życiu dziecka, uwzględniając wiedzę o zasobach i deficytach dzieci/ młodzieży z grup ryzyka [K_U03];


U02 - Student potrafi - w oparciu o wyniki badań wśród młodzieży z grup ryzyka –sformułować wnioski i rekomendacje dotyczące oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych adekwatnych do potrzeb tej grupy [K_U04];


K01 – Student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania uzyskanych wyników [K_K13]


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Junik
Prowadzący grup: Wioletta Junik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02];

W02 - student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07];

W03 - student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10];

U01 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03];

U02 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03];

U03 - student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04];

K01 – student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13];

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży

Bilans pracy studenta:

Zajęcia: 30W kończących się egzaminem pisemnym (2 godziny) + 15K kończących się zaliczeniem z oceną;

3 pkt. ECTS = 75h pracy studenta, w tym 30 godzin wykładów+2 godziny egzaminu pisemnego+15 godzin konwersatoriów+ 28 godzin pracy własnej studenta.

Praca własna studenta obejmuje wykonanie dwóch projektów diagnostycznych opisanych w metodach i kryteriach oceniania


Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioletta Junik
Prowadzący grup: Wioletta Junik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02];

W02 - student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07];

W03 - student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10];

U01 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03];

U02 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03];

U03 - student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04];

K01 – student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13];

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży

Bilans pracy studenta:

Zajęcia: 30W kończących się egzaminem pisemnym (2 godziny) + 15K kończących się zaliczeniem z oceną;

3 pkt. ECTS = 75h pracy studenta, w tym 30 godzin wykładów+2 godziny egzaminu pisemnego+15 godzin konwersatoriów+ 27 godzin pracy własnej studenta.

Praca własna studenta obejmuje wykonanie dwóch projektów diagnostycznych opisanych w metodach i kryteriach oceniania


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)