Część IV Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-POP12DWP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Część IV Diagnozowanie w profilaktyce selektywnej i wskazującej |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Junik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Junik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02]; W02 - Student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07]; W03 - Student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10]; U01 - Student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03]; U02 - Student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03]; U03 - Student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04]; K01 – Student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13]; |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pisarska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pisarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01- student posiada wiedzę na temat rozpowszechnienia wśród młodzieży, zwłaszcza z grup podwyższonego ryzyka, problemów internalizacyjnych (zaburzenia lękowe, depresyjne i inne problemy zdrowia psychicznego) oraz eksternalizacyjnych (używane substancji psychoaktywnych, stosownie przemocy, wykroczenia wobec prawa) [K-W02]; W02 – student posiada wiedzę na temat metod i narzędzi pomiaru rozpowszechnienia problemów internalizacyjnych i eksternalizacyjnych wśród młodzieży z grup ryzyka [K-W02]; W03 - student posiada wiedzę o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) oraz międzynarodowych standardach jakości w profilaktyce, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele badań diagnostycznych wśród młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzin [K-W02]; W04 - student posiada wiedzę na temat indywidualnych i środowiskowych (tj. rodzinnych, szkolnych, makrospołecznych) czynników ryzyka i czynników chroniących związanych z problemami internalizacyjnymi i eksternalizacyjnymi młodzieży oraz interakcjach pomiędzy tymi czynnikami [K-W07]; W05 - Student zna wybrane podejścia teoretyczne (np. teorie społecznego uczenia, koncepcja rezyliencji) oraz modele (np. triadyczny model procesów rodzinnych) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania problemów eksternalizacyjnych i internalizacyjnych dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie. [K_W10]; U01 - Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w oparciu o wybrane podejścia teoretyczne, wiedzę o czynnikach ryzyka, czynnikach chroniących oraz czynnikach podatności w życiu dziecka, uwzględniając wiedzę o zasobach i deficytach dzieci/ młodzieży z grup ryzyka [K_U03]; U02 - Student potrafi - w oparciu o wyniki badań wśród młodzieży z grup ryzyka –sformułować wnioski i rekomendacje dotyczące oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych adekwatnych do potrzeb tej grupy [K_U04]; K01 – Student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania uzyskanych wyników [K_K13] |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Junik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Junik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02]; W02 - student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07]; W03 - student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10]; U01 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03]; U02 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03]; U03 - student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04]; K01 – student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13]; |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży |
|
Bilans pracy studenta: | Zajęcia: 30W kończących się egzaminem pisemnym (2 godziny) + 15K kończących się zaliczeniem z oceną; 3 pkt. ECTS = 75h pracy studenta, w tym 30 godzin wykładów+2 godziny egzaminu pisemnego+15 godzin konwersatoriów+ 28 godzin pracy własnej studenta. Praca własna studenta obejmuje wykonanie dwóch projektów diagnostycznych opisanych w metodach i kryteriach oceniania |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Junik | |
Prowadzący grup: | Wioletta Junik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - student posiada wiedzę o rodzajach grup ryzyka i sposobach ich identyfikacji, oraz o specyfice profilaktyki selektywnej i wskazującej (jej celach, adresacie i formach oddziaływań) i ich miejscu w profilaktyce uzależnień, a odwołując się do tej wiedzy naukowej potrafi formułować cele oddziaływań profilaktycznych adekwatne do potrzeb grup ryzyka [K-W02]; W02 - student posiada wiedzę o specyfice i dynamice funkcjonalnych i dysfunkcyjnych systemów rodzinnych i innych środowisk socjalizacyjnych oraz skutkach przebywania i wychowywania się w nich [K-W07]; W03 - student zna wybrane podejścia teoretyczne i wywodzące się z nich koncepcje (Rezyliencji i Socjoterapii) wyjaśniające przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń i/lub innych problemów w rozwoju psychospołecznym dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcjonalnych i innych grup ryzyka (w tym z rodzin z problemem alkoholowymi) oraz rozumie na czym polega ich zastosowanie w diagnozie i projektowaniu oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych [K_W10]; U01 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Rezyliencji, to znaczy zidentyfikować czynniki ryzyka, czynniki chroniące i czynniki podatności w życiu dziecka, oraz mechanizmy ryzyka i ochrony, i na tej podstawie opracować plan wspierania zasobów dziecka i jego rodziny [K_U03]; U02 - student potrafi przeprowadzić diagnozę indywidualnego przypadku w oparciu o Koncepcję Socjoterapii, to znaczy zidentyfikować przyczyny powstawania zaburzeń w sferze emocjonalnej, poznawczej i behawioralnej ucznia, scharakteryzować specyfikę tych zaburzeń oraz zaprojektować plan oddziaływań socjoterapeutycznych i pomocy rodzinie [K_U03]; U03 - student potrafi w oparciu o indywidualne plany pomocy dziecku i rodzinie sformułować cele oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych dla grupy wychowawczej, socjoterapeutycznej oraz opracować projekt zajęć wychowawczo-profilaktycznych lub socjoterapeutycznych [K_U04]; K01 – student potrafi identyfikować i wyszukiwać w Internecie rzetelne źródła wiedzy o rozmiarach zagrożeń i zasobach grup ryzyka, niezbędne do diagnozowania, wyjaśniania i projektowania oddziaływań z zakresu profilaktyki selektywnej i wskazującej [K_K13]; |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Diagnozowanie warunków i efektów rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży |
|
Bilans pracy studenta: | Zajęcia: 30W kończących się egzaminem pisemnym (2 godziny) + 15K kończących się zaliczeniem z oceną; 3 pkt. ECTS = 75h pracy studenta, w tym 30 godzin wykładów+2 godziny egzaminu pisemnego+15 godzin konwersatoriów+ 27 godzin pracy własnej studenta. Praca własna studenta obejmuje wykonanie dwóch projektów diagnostycznych opisanych w metodach i kryteriach oceniania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.