Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-POP12PU-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka uzależnień w szkole podstawowej (e)
Jednostka: Kolegium II
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil:

praktyczny

Typ przedmiotu:

moduł zajęć przygotowania pedagogicznego / kształcenia nauczycielskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 (K_W04) - zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność); potrafi scharakteryzować cele profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej;

W02 (K_W07) - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych dzieci i młodzieży, potrafi wskazać środowiskowe czynniki ryzyka (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, związane ze środowiskiem lokalnym) i scharakteryzować patomechanizm powstawania zaburzeń emocjonalnych u dzieci wskazując na zakłócenia w realizacji ról rodzicielskich - zna pojęcie indywidualnej ścieżki ryzyka oraz potrafi scharakteryzować rozwój dwóch ścieżek rozwoju ryzyka u dzieci i młodzieży;

W03 (K_W10) - zna sposoby diagnozowania czynników ryzyka i czynników chroniących oraz narzędzia badawcze do diagnozowania rozmiarów i uwarunkowań zjawiska używania substancji psychoaktywnych przez młodzież oraz innych zagrożeń rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, w tym zachowań nałogowych, zwłaszcza związanych z używaniem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez dzieci i młodzież;

W04 (K_W11) - posiada wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań wychowawczo-profilaktycznych. Potrafi wymienić kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz scharakteryzować standardy jakości programów profilaktycznych;

K01 (K_K02) - charakteryzuje zalecenia etyczne dotyczące postępowania diagnostycznego i profilaktycznego. Umie postępować zgodnie z zasadami etyki w pracy wychowawczo-profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą i jej

rodzicami oraz wychowawcami.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Zaliczone następujące przedmioty:

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli

Podstawy psychologii dla nauczycieli

Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga

Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 (K_W04) - zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność); potrafi scharakteryzować cele profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej;

W02 (K_W07) - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych dzieci i młodzieży, potrafi wskazać środowiskowe czynniki ryzyka (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, związane ze środowiskiem lokalnym) i scharakteryzować patomechanizm powstawania zaburzeń emocjonalnych u dzieci wskazując na zakłócenia w realizacji ról rodzicielskich - zna pojęcie indywidualnej ścieżki ryzyka oraz potrafi scharakteryzować rozwój dwóch ścieżek rozwoju ryzyka u dzieci i młodzieży;

W03 (K_W10) - zna sposoby diagnozowania czynników ryzyka i czynników chroniących oraz narzędzia badawcze do diagnozowania rozmiarów i uwarunkowań zjawiska używania substancji psychoaktywnych przez młodzież oraz innych zagrożeń rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, w tym zachowań nałogowych, zwłaszcza związanych z używaniem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez dzieci i młodzież;

W04 (K_W11) - posiada wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań wychowawczo-profilaktycznych. Potrafi wymienić kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz scharakteryzować standardy jakości programów profilaktycznych;

K01 (K_K02) - charakteryzuje zalecenia etyczne dotyczące postępowania diagnostycznego i profilaktycznego. Umie postępować zgodnie z zasadami etyki w pracy wychowawczo-profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą i jej

rodzicami oraz wychowawcami.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Zaliczone następujące przedmioty:

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli

Podstawy psychologii dla nauczycieli

Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga

Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 (K_W04) - zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność); potrafi scharakteryzować cele profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej;

W02 (K_W07) - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych dzieci i młodzieży, potrafi wskazać środowiskowe czynniki ryzyka (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, związane ze środowiskiem lokalnym) i scharakteryzować patomechanizm powstawania zaburzeń emocjonalnych u dzieci wskazując na zakłócenia w realizacji ról rodzicielskich - zna pojęcie indywidualnej ścieżki ryzyka oraz potrafi scharakteryzować rozwój dwóch ścieżek rozwoju ryzyka u dzieci i młodzieży;

W03 (K_W10) - zna sposoby diagnozowania czynników ryzyka i czynników chroniących oraz narzędzia badawcze do diagnozowania rozmiarów i uwarunkowań zjawiska używania substancji psychoaktywnych przez młodzież oraz innych zagrożeń rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, w tym zachowań nałogowych, zwłaszcza związanych z używaniem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez dzieci i młodzież;

W04 (K_W11) - posiada wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań wychowawczo-profilaktycznych. Potrafi wymienić kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz scharakteryzować standardy jakości programów profilaktycznych;

K01 (K_K02) - charakteryzuje zalecenia etyczne dotyczące postępowania diagnostycznego i profilaktycznego. Umie postępować zgodnie z zasadami etyki w pracy wychowawczo-profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą i jej

rodzicami oraz wychowawcami.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Zaliczone następujące przedmioty:

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli

Podstawy psychologii dla nauczycieli

Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga

Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania


Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 (K_W04) - zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność); potrafi scharakteryzować cele profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej;

W02 (K_W07) - posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania głównych środowisk wychowawczych dzieci i młodzieży, potrafi wskazać środowiskowe czynniki ryzyka (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, związane ze środowiskiem lokalnym) i scharakteryzować patomechanizm powstawania zaburzeń emocjonalnych u dzieci wskazując na zakłócenia w realizacji ról rodzicielskich - zna pojęcie indywidualnej ścieżki ryzyka oraz potrafi scharakteryzować rozwój dwóch ścieżek rozwoju ryzyka u dzieci i młodzieży;

W03 (K_W10) - zna sposoby diagnozowania czynników ryzyka i czynników chroniących oraz narzędzia badawcze do diagnozowania rozmiarów i uwarunkowań zjawiska używania substancji psychoaktywnych przez młodzież oraz innych zagrożeń rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży, w tym zachowań nałogowych, zwłaszcza związanych z używaniem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez dzieci i młodzież;

W04 (K_W11) - posiada wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań wychowawczo-profilaktycznych. Potrafi wymienić kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz scharakteryzować standardy jakości programów profilaktycznych;

K01 (K_K02) - charakteryzuje zalecenia etyczne dotyczące postępowania diagnostycznego i profilaktycznego. Umie postępować zgodnie z zasadami etyki w pracy wychowawczo-profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą i jej

rodzicami oraz wychowawcami.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Zaliczone następujące przedmioty:

Podstawy pedagogiki dla nauczycieli

Podstawy psychologii dla nauczycieli

Etyczne i prawne aspekty pracy pedagoga

Psychologiczne podstawy rozwoju i wychowania


Bilans pracy studenta:

15 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + (3h egzamin +2 h konsultacji praca w kontakcie ze studentem) + 15 godzin pracy

własnej studenta = 50 godzin = 2 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w

innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)