Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria sportu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-WF3TS-NP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria sportu
Jednostka: Kolegium III
Grupy: 3 rok, wychowanie fizyczne, spec. nauczycielska [NP]
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Wiedza

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka (K_W06)

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka (K_W13)

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja) (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne (K_U01)

U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym (K_U14)

KOMPETENCJE

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy (K_K02)

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej (K_K07)

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego (K_K09)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- Pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

- Antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

- Psychologia aktywności ruchowej - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Wiedza

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka (K_W06)

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka (K_W13)

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja) (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne (K_U01)

U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym (K_U14)

KOMPETENCJE

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy (K_K02)

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej (K_K07)

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego (K_K09)



Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

- antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

- Psychologia aktywności ruchowej - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Wiedza

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka (K_W06)

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka (K_W13)

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja) (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne (K_U01)

U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym (K_U14)

KOMPETENCJE

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy (K_K02)

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej (K_K07)

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego (K_K09)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- Pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

- Antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

- Psychologia aktywności ruchowej - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Wiedza

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka (K_W06)

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka (K_W13)

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja) (K_W14)

UMIEJĘTNOŚCI

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne (K_U01)

U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym (K_U14)

KOMPETENCJE

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy (K_K02)

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej (K_K07)

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego (K_K09)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- Pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

- Antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

- Psychologia aktywności ruchowej - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych


Bilans pracy studenta:

3 ECTS=75 godzin

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

- 30 godzin ćwiczeń

- 15 godzin wykłady

- 15 godzin konsultacji

Praca własna (PW) studenta:

- 7 godzin w ramach części ćwiczeniowej – przygotowanie do zajęć, realizacja prac cząstkowych (prezentacja na określony temat)

- 8 godzin w ramach wykładów – opanowanie treści wykładowych i przygotowanie do egzaminu.



Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka.

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka.

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja).

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne.


U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym.

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy.

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

 pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

 antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

 psychologia sportu - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych.


Bilans pracy studenta:

Teoria sportu - W i Lab.

ST

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 49 godzin (2 ECTS).

- 30 godz. wykładu

- 15 godz. ćwiczeń

- 4 godziny zaliczenie

Praca własna (PW) studenta: 51 godzin (2 ECTS).

- 15 godz. w ramach części wykładowej, m.in. kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych, przygotowanie do zaliczenia końcowego,

- 16 godz. w ramach laboratorium, m.in. przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań cząstkowych, realizacja projektu własnego.

Łącznie 49 godz. KB + 51 godz. PW = 100 godz. (4 ECTS).


NST

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 28 godzin (1 ECTS).

Praca własna (PW) studenta: 72 godzin (3 ECTS).


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Zasada
Prowadzący grup: Mariusz Zasada
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 ma wiedzę dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw aktywności fizycznej, stosowanej w sporcie i szeroko rozumianej kulturze fizycznej; rozumie jej źródła oraz sposoby kształtowania motoryczności w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego dla sprawności i zdrowia człowieka.

W02 posiada wiedzę dotyczącą wybranych indywidualnych i zespołowych dyscyplin sportowych oraz form aktywności fizycznej, w tym techniki wykonania, metodyki nauczania, zasad pomocy, ochrony i bezpieczeństwa oraz ich zastosowania jako środka wspierającego rozwój psychofizyczny człowieka.

W03 posiada wiedzę w zakresie podstaw naukowego ujęcia sportu jako zjawiska i jego miejsca w systemie kultury fizycznej; posiada wiedzę o procesie i technologii treningu sportowego (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich); zna zasady praktyki opartej na dowodach, w tym elementy wpływające na jakość aktywności sportowej i zdrowia; odpowiednio dokonuje doboru zadań, z uwzględnieniem funkcjonujących zasad treningu (indywidualizacja i optymalizacja).

U01 posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego, zajęć gimnastyki korekcyjnej, szkolenia sportowego dzieci i młodzieży, stosując odpowiednie zasady, nowoczesne metody, formy i środki dydaktyczne; umiejętnie wytycza cele bieżące i perspektywiczne.


U02 potrafi interpretować i wykorzystywać aktualną wiedzę naukową oraz wyniki własnych doświadczeń związanych z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i rekreacji fizycznej; potrafi dokonać obserwacji sytuacji pedagogicznych oraz prawidłowej interpretacji zaistniałych zjawisk, diagnozuje proces kształcenia, wykorzystując metody oraz podstawową aparaturę badawczą i multimedialnej stosowaną w procesie pedagogicznym.

K01 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej; wyróżnia się odpowiednią postawą niezbędną w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora i trenera sportu oraz opiekuna i wychowawcy.

K02 jest kompetentny do współtworzenia i realizacji planów dla funkcjonowania grup, organizacji i instytucji wobec realizacji działań w ramach szeroko pojętej kultury fizycznej

K03 jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy społecznej; określa priorytety procesu szkolenia sportowego; wyjaśnia sens treningu sportowego i zdrowotnego.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

 pedagogika - uwarunkowania teoretycznych przesłanek dla realizacji procesu nauczania i wychowania w systemie szkolenia sportowego,

 antropomotoryka - czynniki sprzyjające zmianom przystosowawczym (ekosensytywność a okresy sensytywne w sporcie),

 psychologia sportu - czynniki wpływająca na kształtowanie postaw prosportowych.


Bilans pracy studenta:

Teoria sportu - W i Lab.

ST

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 49 godzin (2 ECTS).

- 30 godz. wykładu

- 15 godz. ćwiczeń

- 4 godziny zaliczenie

Praca własna (PW) studenta: 51 godzin (2 ECTS).

- 15 godz. w ramach części wykładowej, m.in. kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych, przygotowanie do zaliczenia końcowego,

- 16 godz. w ramach laboratorium, m.in. przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań cząstkowych, realizacja projektu własnego.

Łącznie 49 godz. KB + 51 godz. PW = 100 godz. (4 ECTS).


NST

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 28 godzin (1 ECTS).

Praca własna (PW) studenta: 72 godzin (3 ECTS).


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)