Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-wf2DGK-NP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej
Jednostka: Kolegium III
Grupy: 2 rok, wychowanie fizyczne, spec. nauczycielska [NP]
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - STUDENT zna zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych w procesie dydaktyczno - wychowawczym w zakresie korektywy oraz projektowania, realizacji, ewaluacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia (K_W_5)

W02 - STUDENT zna zasady, metody, strategie nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, zna sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych (K_W_4)

U01 – STUDENT posiada umiejętność planowania wynikowego, prowadzenia dokumentacji, przygotowania i przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej w oparciu o konspekt w ujęciu czynnościowym, wykorzystując odpowiednie środki, metody i formy. Stosownie do celów, potrzeb i możliwości podejmuje działania diagnostyczne, profilaktyczne i terapeutyczne odpowiadające potrzebom ucznia z wykorzystaniem narzędzi stosowanych w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej (K_U_1; K_U_2; K_U_11; K_U_13)

U02 - STUDENT posiada umiejętności ruchowe niezbędne nauczycielowi wychowania fizycznego-specjaliście gimnastyki korekcyjnej (K_U_3)

U03 - STUDENT potrafi posługiwać się podstawową aparaturą multimedialną. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U_11)

K01 - STUDENT weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie działalności dydaktyczno-wychowawczej (podczas prowadzenia zajęć gimn. korekcyjno-kompensacyjnej w grupie rówieśniczej). Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji jako nauczyciela- specjalisty gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej (K_K_2)

K02 – STUDENT uwzględnia potrzeby rozwojowe ucznia, (w tym szczególnie korekcyjno-kompensacyjne) w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych. Określa priorytety dotyczące skutecznej pracy w oparciu o schemat spirali edukacyjnej (K_K_13)

K03 – STUDENT rozumie konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uczniów potrzebujących oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych (K_K_9)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia funkcjonalna (głównie aparat ruchu)

- ćwiczenia ruchowe w gimnastyce korekcyjnej

- psychologia i pedagogika (kształcenie w zakresie psychologicznych podstaw wychowania i nauczania oraz kształcenie w zakresie koncepcji i praktyk wychowania i nauczania)

- podstawy informatyki (program Word, Excel i PowerPoint)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - STUDENT zna zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych w procesie dydaktyczno - wychowawczym w zakresie korektywy oraz projektowania, realizacji, ewaluacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia (K_W_5)

W02 - STUDENT zna zasady, metody, strategie nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, zna sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych (K_W_4)

U01 – STUDENT posiada umiejętność planowania wynikowego, prowadzenia dokumentacji, przygotowania i przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej w oparciu o konspekt w ujęciu czynnościowym, wykorzystując odpowiednie środki, metody i formy. Stosownie do celów, potrzeb i możliwości podejmuje działania diagnostyczne, profilaktyczne i terapeutyczne odpowiadające potrzebom ucznia z wykorzystaniem narzędzi stosowanych w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej (K_U_1; K_U_2; K_U_11; K_U_13)

U02 - STUDENT posiada umiejętności ruchowe niezbędne nauczycielowi wychowania fizycznego-specjaliście gimnastyki korekcyjnej (K_U_3)

U03 - STUDENT potrafi posługiwać się podstawową aparaturą multimedialną. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U_11)

K01 - STUDENT weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie działalności dydaktyczno-wychowawczej (podczas prowadzenia zajęć gimn. korekcyjno-kompensacyjnej w grupie rówieśniczej). Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji jako nauczyciela- specjalisty gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej (K_K_2)

K02 – STUDENT uwzględnia potrzeby rozwojowe ucznia, (w tym szczególnie korekcyjno-kompensacyjne) w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych. Określa priorytety dotyczące skutecznej pracy w oparciu o schemat spirali edukacyjnej (K_K_13)

K03 – STUDENT rozumie konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uczniów potrzebujących oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych (K_K_9)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia funkcjonalna (głównie aparat ruchu)

- ćwiczenia ruchowe w gimnastyce korekcyjnej

- psychologia i pedagogika (kształcenie w zakresie psychologicznych podstaw wychowania i nauczania oraz kształcenie w zakresie koncepcji i praktyk wychowania i nauczania)

- podstawy informatyki (program Word, Excel i PowerPoint)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 7 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - STUDENT zna zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych w procesie dydaktyczno - wychowawczym w zakresie korektywy oraz projektowania, realizacji, ewaluacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia (K_W_5)

W02 - STUDENT zna zasady, metody, strategie nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, zna sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych (K_W_4)

U01 – STUDENT posiada umiejętność planowania wynikowego, prowadzenia dokumentacji, przygotowania i przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej w oparciu o konspekt w ujęciu czynnościowym, wykorzystując odpowiednie środki, metody i formy. Stosownie do celów, potrzeb i możliwości podejmuje działania diagnostyczne, profilaktyczne i terapeutyczne odpowiadające potrzebom ucznia z wykorzystaniem narzędzi stosowanych w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej (K_U_1; K_U_2; K_U_11; K_U_13)

U02 - STUDENT posiada umiejętności ruchowe niezbędne nauczycielowi wychowania fizycznego-specjaliście gimnastyki korekcyjnej (K_U_3)

U03 - STUDENT potrafi posługiwać się podstawową aparaturą multimedialną. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U_11)

K01 - STUDENT weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie działalności dydaktyczno-wychowawczej (podczas prowadzenia zajęć gimn. korekcyjno-kompensacyjnej w grupie rówieśniczej). Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji jako nauczyciela- specjalisty gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej (K_K_2)

K02 – STUDENT uwzględnia potrzeby rozwojowe ucznia, (w tym szczególnie korekcyjno-kompensacyjne) w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych. Określa priorytety dotyczące skutecznej pracy w oparciu o schemat spirali edukacyjnej (K_K_13)

K03 – STUDENT rozumie konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uczniów potrzebujących oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych (K_K_9)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia funkcjonalna (głównie aparat ruchu)

- ćwiczenia ruchowe w gimnastyce korekcyjnej

- psychologia i pedagogika (kształcenie w zakresie psychologicznych podstaw wychowania i nauczania oraz kształcenie w zakresie koncepcji i praktyk wychowania i nauczania)

- podstawy informatyki (program Word, Excel i PowerPoint)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - STUDENT zna zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych w procesie dydaktyczno - wychowawczym w zakresie korektywy oraz projektowania, realizacji, ewaluacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia (K_W_5)

W02 - STUDENT zna zasady, metody, strategie nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, zna sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych (K_W_4)

U01 – STUDENT posiada umiejętność planowania wynikowego, prowadzenia dokumentacji, przygotowania i przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej w oparciu o konspekt w ujęciu czynnościowym, wykorzystując odpowiednie środki, metody i formy. Stosownie do celów, potrzeb i możliwości podejmuje działania diagnostyczne, profilaktyczne i terapeutyczne odpowiadające potrzebom ucznia z wykorzystaniem narzędzi stosowanych w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej (K_U_1; K_U_2; K_U_11; K_U_13)

U02 - STUDENT posiada umiejętności ruchowe niezbędne nauczycielowi wychowania fizycznego-specjaliście gimnastyki korekcyjnej (K_U_3)

U03 - STUDENT potrafi posługiwać się podstawową aparaturą multimedialną. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U_11)

K01 - STUDENT weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie działalności dydaktyczno-wychowawczej (podczas prowadzenia zajęć gimn. korekcyjno-kompensacyjnej w grupie rówieśniczej). Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji jako nauczyciela- specjalisty gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej (K_K_2)

K02 – STUDENT uwzględnia potrzeby rozwojowe ucznia, (w tym szczególnie korekcyjno-kompensacyjne) w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych. Określa priorytety dotyczące skutecznej pracy w oparciu o schemat spirali edukacyjnej (K_K_13)

K03 – STUDENT rozumie konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uczniów potrzebujących oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych (K_K_9)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia funkcjonalna (głównie aparat ruchu)

- ćwiczenia ruchowe w gimnastyce korekcyjnej

- psychologia i pedagogika (kształcenie w zakresie psychologicznych podstaw wychowania i nauczania oraz kształcenie w zakresie koncepcji i praktyk wychowania i nauczania)

- podstawy informatyki (program Word, Excel i PowerPoint)

Bilans pracy studenta:

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

- 15 godz. wykładów

- 8 godz. laboratoria

- 5 godzin konsultacji

Praca własna (PW) studenta: godz. 97

-w ramach wykładów - opanowanie treści wykładowych i wypełnienie kart badań (35 godz.)

-w ramach laboratoriów przygotowanie prac zaliczeniowych:

1. Opracowanie konspektu w ujęciu czynnościowym z GK na zadany temat oraz przygotowanie się do prowadzenia lekcji gimnastyki korekcyjnej w sali tanecznej (30 godz.)

2. Opracowanie i przesłanie wersji elektronicznej planu pracy w ujęciu wynikowym z GK (32 godz.)

3. Nagranie i przesłanie drogą elektroniczną filmu z samodzielnego przeprowadzenia testów siły i gibkości własnych mm oraz oceny własnej postawy ciała za pomocą metod omówionych podczas wykładów (20 godz.).

Łącznie 28 godz. KB + 97 godz. PW = 125 godz.


Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Kostencka
Prowadzący grup: Alicja Kostencka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - STUDENT zna zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych, posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych w procesie dydaktyczno - wychowawczym w zakresie korektywy oraz projektowania, realizacji, ewaluacji dostosowanych do indywidualnych potrzeb ucznia (K_W05)

W02 - STUDENT zna zasady, metody, strategie nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, wie jak przeprowadzić badania naukowe własne, zna sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych (K_W04)

U01 – STUDENT posiada umiejętność planowania wynikowego, prowadzenia dokumentacji, przygotowania i przeprowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjnej w oparciu o plan metodyczny lekcji w ujęciu czynnościowym, wykorzystując odpowiednie środki, metody i formy. Stosownie do celów, potrzeb i możliwości podejmuje działania diagnostyczne (w tym badania naukowe), profilaktyczne i terapeutyczne odpowiadające potrzebom ucznia z wykorzystaniem narzędzi stosowanych w gimnastyce korekcyjno-kompensacyjnej (K_U01; K_U02; K_U06; K_U13);

U02 - STUDENT posiada umiejętności ruchowe niezbędne nauczycielowi wychowania fizycznego-specjaliście gimnastyki korekcyjnej. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U03; K_U11);

U03 - STUDENT potrafi wykonać badania naukowe własne testami omówionymi podczas wykładu, wypełnić kartę badań oraz nagrać film z przebiegu badań. Prawidłowo wykorzystuje przyrządy oraz przybory w zajęciach o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (K_U02);

K01 - STUDENT weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie działalności dydaktyczno-wychowawczej (podczas prowadzenia zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w grupie rówieśniczej). Rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji jako nauczyciela - specjalisty gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej (K_K02);

K02 – STUDENT uwzględnia potrzeby rozwojowe ucznia, (w tym szczególnie korekcyjno-kompensacyjne) w planowaniu, organizowaniu i realizowaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych. Określa priorytety dotyczące skutecznej pracy w oparciu o schemat spirali edukacyjnej (K_K13);

K03 – STUDENT rozumie konieczność indywidualizacji działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym szczególnie uczniów potrzebujących oddziaływań korekcyjno-kompensacyjnych (K_K09);


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia funkcjonalna - aparat ruchu

- ćwiczenia ruchowe w gimnastyce korekcyjnej

- psychologia i pedagogika (kształcenie w zakresie psychologicznych podstaw wychowania i nauczania oraz kształcenie w zakresie koncepcji i praktyk wychowania i nauczania)

- podstawy informatyki (program Word)


Bilans pracy studenta:

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

- 28 godz. - 1 pkt. ECTS

Praca własna (PW) studenta:

- 47 godz. - 2 pkt. ECTS

(opanowanie treści wykładowych - przygotowanie do pisemnego egzaminu, analiza literatury naukowej, wypełnienie kart badań, opracowanie planu metodycznego lekcji GK w ujęciu czynnościowym na zadany temat oraz przygotowanie się do prowadzenia lekcji gimnastyki korekcyjnej, opracowanie i przesłanie wersji elektronicznej planu pracy w ujęciu wynikowym z GK, nagranie i przesłanie drogą elektroniczną filmu z samodzielnego przeprowadzenia badań naukowych (testów siły i gibkości mm) za pomocą metod omówionych podczas wykładów).

Łącznie 28 godz. KB + 47 godz. PW = 75 godz.


Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)