Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem]
Rok akademicki 2019/20
Seminarium,
grupa nr 10
Przedmiot: | Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Mirosława Wronkowska-Dimitrowa |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2012. Basaj M., D. Rytel (red.) Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. I-V, Wrocław, t. VI Warszawa 1982-1994. Bobrowski I., Językoznawstwo racjonalne. Z zagadnień teorii językoznawczej i metodologii opisów gramatycznych, Kraków 1993. Chlebda W., Frazeologia i paremiologia słowiańska w polskich pracach językoznawczych lat powojennych, „Slavia Orientalis” 2013, T. LXII, nr 3, s. 341-349. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001. Jawór A., Historyczna zmienność związków frazeologicznych [w:] Badania historycznojęzykowe. Stan metodologia, perspektywy, pod red. B. Dunaja, M. Raka, Biblioteka LingVariów, 2011, t. 14, s. 239-250. Lewicki A., Pajdzińska A., Rejakowa B., Z zagadnień frazeologii. Problemy leksykograficzne, Warszawa 1987. Lewicki A. (red.), Problemy frazeologii europejskiej, t. I-II, Warszawa 1996- 1997. Szpila G., Przysłowie, semantyka tekstu jednozdaniowego, „Język Polski” 5/1999, s. 371-378. Stalmaszczyk P. (red.), Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź 2006. Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001 Literatura uzupełniająca: Anusiewicz J., 1994, Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław. Chlebda W., Elementy frazematyki: wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Opole 1991. Lewicki A. M. (red.) Stałość i zmienność związków frazeologicznych, Lublin 1982 Lewicki A. (red.), Problemy frazeologii europejskiej, t. I-II, Warszawa 1996-1997. Nowakowska-Kempna I., 1995, Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena, Warszawa. Pajdzińska A., Wielonurtowość współczesnych badań frazeologicznych, „Poradnik Językowy” 2004, nr 2, s. 27-38 |
Zakres tematów: |
1. Metodologia badań – omówienie pojęć: hipoteza, teza, techniki i metody badawcze; technika pisania pracy naukowej 2. Omawianie założeń pracy i stosowanych metod badawczych; dyskusja nad problemami metodologicznymi 3. Omówienie źródeł i zasad doboru materiału badawczego, analiza językowo- kulturowa materiału i jego weryfikacja oraz klasyfikacja 4. Dyskusja nad konspektem pracy 5. Omawianie literatury podmiotu i przedmiotu pracy 6. Konsultacje – interpretacja badanych zagadnień |
Metody dydaktyczne: |
analiza i twórcze wykorzystanie literatury naukowej, dyskusja, analiza porównawcza, metoda problemowa, krytyczna ocena i analiza koncepcji językoznawczych, analizy językoznawcze według różnych metodologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na seminariach, systematyczne prezentowanie efektów pracy (gromadzenia materiału badawczego, bibliografii, opracowania poszczególnych części rozprawy), udział w dyskusji, umiejętność prezentowania i obrony własnego poglądu na dyskusyjne zagadnienia w obrębie problemu badawczego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.