Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem]
Rok akademicki 2019/20
Seminarium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2019/20 [2019]
(zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 1 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Ewa Filipiak |
Literatura: |
Charmaz K. (2009). Teoria ugrntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Chase S. E. (2009). Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Łuczewski M., Bednarz-Łuczewska P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań, „Przegląd Pedagogiczny”, 1. Stake R. E. (2009). Jakościowe studium przypadku. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Stasik A., Gendźwiłł A. (2012). Projektowanie badania jakościowego. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012). Studium przypadku. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura, materiały źródłowe (w tym obcojęzyczne), zasoby internetowe dotyczące pedagogii Celestyna Freineta i sieci Ecole Moderne. Literatura uzupełniająca: Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibson B., Hartman J. (2014). Rediscovering Grounded Theory. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage. Glaser B. G., Strauss A. L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Przeł. Marek Gorzko. Karków: Zakład Wydawniczy NOMOS. Glaser B. G. (1978) Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley: The Sociology Press. Gorzko M. (2016). Problem twórczości w generowaniu pojęć wprost z danych w świetle metodologii teorii ugruntowanej, „Roczniki Nauk Społecznych”, 4. Gorzko M. (2015). Czy teoria ugruntowana wymaga ponownego odkrycia? Esej recenzyjny, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VII, 1. Hensel P., Glinka B. (2012). Teoria ugruntowana. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Hensel P. (2012). Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kaufmann J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: OFICYNA NAUKOWA. Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Strauss A. L., Corbin J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, First edition. Thousand Oaks: Sage. Oryginalne materiały źródłowe francuskojęzyczne związane z dysertacją, wśród nich autorskie teksty Celestyna Freineta twórcy Ecole Moderne |
Zakres tematów: |
Etap I 1. Paradygmaty badań w naukach społecznych. 2. Teorie psychologiczne, pedagogiczne, socjologiczne – znaczenie dla budowania projektu badań własnych. Założenia i konstrukty teoretyczne. Kategorie kluczowe dla badań własnych. Budowanie systemu relacji pomiędzy pojęciami 3. Plan i strategia badań (operacjonalizacja badanego zjawiska, określenie obrazu przestrzeni zmiennej, wybór modelu badawczego i strategii badań, konstrukcja narzędzia badawczego) Etap 2 4. Realizacja badań. Feedback kolejnych etapów 5. Metody gromadzenia materiału empirycznego Etap 3 6. Metody analizy materiału empirycznego/ Dyskusja i interpretacja. Etap 4 7. Formy komunikowania społeczności badaczy wyników badań własnych (referat, poster, komunikat z badań, artykuł empiryczny, przegląd wyników badań, dysertacja/monografia) |
Metody dydaktyczne: |
Zaliczenie roku I: prezentacja draftu projektu badań , przygotowanie planu badań, mapa kategorii kluczowych Zaliczenie roku II: praca na poziomie „empirii”, „raport z realizacji badań i zebrania materiału empirycznego” , napisanie części metodologicznej pracy, przygotowanie artykułu, Zaliczenie roku III; opracowanie raportu z analizy danych (praca z materiałem empirycznym) ; praca z teorią umożliwiającą komentarz do zebranego materiału Zaliczenie roku IV: przygotowanie dysertacji , różne formy komunikowania wyników badań własnych w społeczności badaczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Problemowa, analiza krytyczna źródeł, dyskusja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.