Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem] Rok akademicki 2019/20
Seminarium, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium doktorskie [SDR-1-Sem]
Zajęcia: Rok akademicki 2019/20 [2019] (zakończony)
Seminarium [SEM], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Ewa Filipiak
Literatura:

Charmaz K. (2009). Teoria ugrntowana. Praktyczny przewodnik po analizie

jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chase S. E. (2009). Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w

rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln

(red.), Metody badań jakościowych. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. (2009). Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań

jakościowych. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (red.), Metody badań

jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Guba E. G., Lincoln Y. S. (2009). Kontrowersje wokół paradygmatów,

sprzeczności i wyłaniające się zbieżności. W: N. K. Denzin, Y. S. Lincoln

(red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Gudkova S. (2012). Wywiad w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak

(red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe

PWN.

Łuczewski M., Bednarz-Łuczewska P. (2012). Analiza dokumentów zastanych.

W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i

paleta zastosowań, „Przegląd Pedagogiczny”, 1.

Stake R. E. (2009). Jakościowe studium przypadku. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln

(red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Stasik A., Gendźwiłł A. (2012). Projektowanie badania jakościowego. W: D.

Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strumińska-Kutra M., Koładkiewicz I. (2012). Studium przypadku. W: D.

Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 2.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura, materiały źródłowe (w tym obcojęzyczne), zasoby internetowe

dotyczące pedagogii Celestyna Freineta i sieci Ecole Moderne.

Literatura uzupełniająca:

Charmaz K. (2009). Teoria ugruntowana w XXI wieku. Zastosowanie w

rozwijaniu badań nad sprawiedliwością społeczną. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln

(red.), Metody badań jakościowych. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Gibson B., Hartman J. (2014). Rediscovering Grounded Theory. Los Angeles,

London, New Delhi, Singapore, Washington DC: Sage.

Glaser B. G., Strauss A. L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie

badania jakościowego. Przeł. Marek Gorzko. Karków: Zakład Wydawniczy

NOMOS.

Glaser B. G. (1978) Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of

Grounded Theory. Mill Valley: The Sociology Press.

Gorzko M. (2016). Problem twórczości w generowaniu pojęć wprost z danych

w świetle metodologii teorii ugruntowanej, „Roczniki Nauk Społecznych”, 4.

Gorzko M. (2015). Czy teoria ugruntowana wymaga ponownego odkrycia?

Esej recenzyjny, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom VII, 1.

Hensel P., Glinka B. (2012). Teoria ugruntowana. W: D. Jemielniak (red.),

Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1. Warszawa: Wydawnictwo

Naukowe PWN.

Hensel P. (2012). Pułapki i dylematy w badaniach jakościowych. W: D.

Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kaufmann J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: OFICYNA NAUKOWA.

Sławecki B. (2012). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strauss A. L., Corbin J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded

Theory Procedures and Techniques, First edition. Thousand Oaks: Sage.

Oryginalne materiały źródłowe francuskojęzyczne związane z dysertacją, wśród nich autorskie teksty Celestyna Freineta twórcy Ecole Moderne

Zakres tematów:

Etap I

1. Paradygmaty badań w naukach społecznych.

2. Teorie psychologiczne, pedagogiczne, socjologiczne – znaczenie dla

budowania projektu badań własnych. Założenia i konstrukty teoretyczne.

Kategorie kluczowe dla badań własnych. Budowanie systemu relacji

pomiędzy pojęciami

3. Plan i strategia badań (operacjonalizacja badanego zjawiska, określenie

obrazu przestrzeni zmiennej, wybór modelu badawczego i strategii badań,

konstrukcja narzędzia badawczego)

Etap 2

4. Realizacja badań. Feedback kolejnych etapów

5. Metody gromadzenia materiału empirycznego

Etap 3

6. Metody analizy materiału empirycznego/ Dyskusja i interpretacja.

Etap 4

7. Formy komunikowania społeczności badaczy wyników badań własnych

(referat, poster, komunikat z badań, artykuł empiryczny, przegląd wyników

badań, dysertacja/monografia)

Metody dydaktyczne:

Zaliczenie roku I: prezentacja draftu projektu badań , przygotowanie planu badań, mapa kategorii kluczowych

Zaliczenie roku II: praca na poziomie „empirii”, „raport z realizacji badań i zebrania materiału empirycznego” , napisanie części metodologicznej pracy, przygotowanie artykułu,

Zaliczenie roku III; opracowanie raportu z analizy danych (praca z materiałem empirycznym) ; praca z teorią umożliwiającą komentarz do zebranego materiału

Zaliczenie roku IV: przygotowanie dysertacji , różne formy komunikowania wyników badań własnych w społeczności badaczy

Metody i kryteria oceniania:

Problemowa, analiza krytyczna źródeł, dyskusja

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)